Artikelen
Theorie van Positieve Desintegratie: een Theoretisch Kader voor Psycho-Educatie bij Hoogbegaafdheid
Samenvatting Het gevoel van eenzaamheid kan bij hoogbegaafden aanleiding zijn voor psychische problemen. Door de inzet van prosociaal gedrag, in de vorm van altruïsme, kan getracht worden om deze sociale mismatch te verminderen, maar er is nog geen gerichte aanpak om hoogbegaafden hierin te ondersteunen. Een ingang hiervoor biedt de Theorie van Positieve Desintegratie. Deze theorie geeft uitleg aan de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafden en de...
Meer lezenLichaamsgerichte en energetische therapie
‘Een psychologisch-energetische visie op behandeling van emotionele en somatische klachten.’ Bij behandeling van psychische klachten bij hoogbegaafden zien we dat lichaamsgerichte therapie (of energetische therapie) een waardevolle aanvulling kan zijn op de behandelresultaten. Binnen deze therapievorm wordt, anders dan bij cognitieve therapie, voornamelijk aandacht gegeven...
Meer lezenHart-kenmerken van hoogbegaafdheid in de klas
De hart-kenmerken van hoogbegaafdheid op school: Is deze leerling wel hoogbegaafd??? Je hebt een leerling in de klas dat moeite heeft met op zijn stoel zitten, op ongepaste momenten door de klas loopt en door de klas...
Meer lezenBegaafdheidsonderzoek: Zie ik een Ferrari?
Het Begaafdheidsonderzoek: Zie ik een Ferrari? Regelmatig krijgen we de vraag in welk opzicht ons onderzoek inhoudelijk verschilt van een intelligentieonderzoek bij een reguliere orthopedagogische of psychologische praktijk. Deze vraag wil ik graag hierbij beantwoorden aan de hand van een metafoor. Regulier onderzoek Normaal gesproken wordt er na een zorgvuldige intake en anamnese (het in kaart brengen van de ontwikkeling) besloten een IQ-test af te nemen....
Meer lezenMisdiagnose: Hoogbegaafdheid en ADHD
Misdiagnose: Hoogbegaafd en ADHD Mirthe Zom, MSc Orthopedagoge en specialist hoogbegaafdheid bij Praktijk Hoogbegaafd Naast autisme is ADHD ook een misdiagnose die we bij Praktijk Hoogbegaafd vaak zien bij hoogbegaafde kinderen. Bij kinderen die problemen hebben met hun concentratie en/of hyperactief zijn, wordt al vaak gedacht aan...
Meer lezenMuziektherapie bij emotieregulatie-problematiek bij hoogbegaafden
Door Yvonne Buijsen-Duran, directeur Praktijk hoogbegaafd Samenvatting Hoogbegaafde jongeren zijn om verschillende redenen extra gevoelig voor psychologische stoornissen. De grote emotionele intensiteit is daar een belangrijk onderdeel van. Hierdoor is het voor hoogbegaafde jongeren extra lastig om in een emotioneel roerige periode van hun leven de emoties op passende wijze te reguleren. Adaptieve en maladaptieve strategieën hebben aandacht nodig en worden niet altijd handig ingezet....
Meer lezenPassende therapie bij hoogbegaafdheid
Door Yvonne Buijsen-Duran. Samenvatting: Als er gesproken wordt over hoogbegaafdheid, dan wordt het begrip creativiteit daarin als pijler meegenomen. Zowel het oude model van Mönks (1985) als het meest recente model van Duran (2018) vertellen dat (het cognitieve aspect van) hoogbegaafdheid bestaat uit zowel het hebben van een hoog IQ als een hogere mate van creatief denkvermogen. Maar wat is die creativiteit eigenlijk? Wat wordt ermee bedoeld...
Meer lezenOnderpresteren op een IQ test.
Door Mirthe Zom Presteren op een IQ-test is niet zo vanzelfsprekend. Zeker bij (hoog)begaafde kinderen is het risico op onderpresteren hoog. Het is daarom belangrijk dat degene die de test afneemt expertise heeft op het gebied van hoogbegaafdheid en binnen de regels van de test rekening houdt met de persoonskenmerken die van invloed kunnen zijn op het resultaat. Faalangst In onze praktijk...
Meer lezenCHC – Model
Over intelligentie zijn er veel meningen en veel misverstanden. De WISC-V wordt niet meer onderverdeeld in een verbaal en performaal IQ, zoals in de WISC-III, maar deze is uitgewerkt volgens het CHC-model van Cattell, Horn & Caroll....
Meer lezenMindset, hoogbegaafdheid en zelfbeeld
Ik kan dat gewoon niet! Mindset Er wordt momenteel veel gesproken over mindset. Een vaste mindset, een groeimindset, het zijn termen die je op dit moment vaker voorbij ziet en hoort komen. Maar wat wordt hier nu eigenlijk...
Meer lezenHoogbegaafdheid en faalangst
In onze praktijk zien wij regelmatig kinderen, jongeren en volwassenen die worden belemmerd door faalangst. Faalangst is een bekend woord, de meeste mensen hebben hier een beeld bij, maar toch wordt faalangst regelmatig niet als faalangst herkend. Om faalangst te laten verminderen is het echter van belang om de angst tijdig te onderkennen en erkennen. In onderstaand artikel lees je meer over...
Meer lezenEen hyperbrein, een hyperlichaam
Een nieuwe studie laat zien dat mensen met een hoog IQ (boven 130) een verhoogd risico hebben op psychische en lichamelijke problemen. Zo heeft 20% van de onderzochte Mensa leden een gediagnosticeerde angststoornis, ten op zichten van 10% van de doorsnee bevolking. Je zou kunnen zeggen een hyperbrein, een hyperlichaam. Hier volgt een vrije vertaling van het bron artikel...
Meer lezenBeelddenken en automatiseren
Beelddenken en automatiseren Regelmatig krijgen ouders van hoogbegaafde kinderen te horen dat hun kind de tafels moet leren automatiseren. Hoogbegaafde kinderen hebben hier vaak moeite mee en blijven de tafels vaak razendsnel uitrekenen. Maar waarom is dat uitrekenen niet voldoende? Automatiseren is echt nodig omdat de kinderen anders te veel fouten gaan maken in het voortgezet onderwijs en omdat uitrekenen te...
Meer lezenDe vijf Overexcitabilities in relatie tot de intelligentie bij hoogbegaafde kinderen.
LONGREAD - Auteur: Yvonne Buijsen-Duran Intelligentie is het geheel van cognitieve of verstandelijke vermogens dat nodig is om kennis te verwerven en daar op een goede wijze gebruik van te maken, teneinde problemen op te lossen die een vast omschreven doel en structuur hebben (Resing en Drenth, 2007). Een hoge intelligentie resulteert bij kinderen in de...
Meer lezenHoogbegaafdheid en Autisme
Hoogbegaafdheid en Autisme. Kinderen met autisme en hoogbegaafde kinderen vertonen veel overeenkomsten. Autisme is dan ook één van de grootste misdiagnoses bij hoogbegaafdheid. Als we het model van Duran bekijken zitten de overeenkomsten tussen deze twee groepen vooral in de hartkenmerken: rechtvaardigheidsgevoel, een kritische instelling, perfectionisme en de overexcitabilities. De drie eerste hartkenmerken komen alle drie ook voor bij kinderen met...
Meer lezenExecutieve functies, wat zijn dat?
Executieve functies, wat zijn dat? Executieve functies zijn kort gezegd 'vaardigheden die mensen nodig hebben om taken uit te voeren'. We onderscheiden twee categorieën: 1. functies gericht op doelen - planning - organisatie - time-management - werkgeheugen - meta-cognitie 2. functies gericht op gedrag - reactie inhibitie - emotie regulatie - volgehouden...
Meer lezenExecutief functioneren, wat is dat?
Executief functioneren, wat is dat? Executief functioneren is het doelgericht kunnen uitvoeren van taken en alles wat er nodig is om dat te doen. Om executief te kunnen functioneren heb je executieve functies nodig. Executieve functies zijn gedragingen, die een kind een doel laten stellen...
Meer lezenBeelddenken
Beelddenken Veel hoogbegaafde kinderen hebben een voorkeur voor het leren in beelden. Deze voorkeur stamt nog uit onze vroege ontwikkeling. Als klein kind denken we namelijk allemaal in beelden. Op het moment dat we naar school gaan en worden getraind om op een andere manier van denken, schakelen de meeste mensen over naar een meer...
Meer lezenStudiedag Signaleren met het Wereldspel
Studiedag Signaleren met het Wereldspel Exclusieve samenwerking met Marion van de Coolwijk van Instituut Kind in Beeld. Marion van de Coolwijk is directeur van Instituut Kind in Beeld. Instituut Kind in beeld is een landelijke onderwijsorganisatie die zich inzet voor kinderen die moeite hebben met het talige leren op grond van hun visuele denkvoorkeur (beelddenken). Instituut Kind in Beeld is al ruim 17...
Meer lezenEffect mindset op motivatie hoogbegaafde tieners
Het effect van mindset op de motivatie van hoogbegaafde tieners Door Yvonne Buijsen-Duran Bij hoogbegaafde tieners worden vaak problemen ervaren met de motivatie om zich in te zetten voor het schoolwerk. Hierdoor ontstaan de onderpresteerders of de zogeheten drop outs: leerlingen die ondanks de leerplicht niet meer naar school...
Meer lezenEen IQ-test: wat doet dat met je?
Omdat we bij Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal ook begaafdheidsonderzoek bij volwassenen aanbieden, is het wel zo prettig om te kunnen vertellen hoe een IQ-test afgenomen wordt en wat dat met je doet. Daarom heb ik mezelf het afgelopen jaar als proefkonijn opgeworpen en ben ik samen met onze orthopedagoge Mirthe aan de slag gegaan. Zoals we bij alle...
Meer lezenRecensie Talent-Vaardig, door Priscilla Keeman
Neem je kind aan de hand: Executieve functies oefenen met Talent-Vaardig Is de kamer van jouw kind ook zo’n rommeltje? En helpt de simpele opmerking: ‘Ruim nu eens je kamer op!’ helemaal niets? Grote kans dat er gewerkt kan worden aan executieve vaardigheden. Yvonne Buijsen-Duran, eigenaar van Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal, ontwikkelde de methode Talent-Vaardig. Recent verscheen haar boek...
Meer lezenKenniscollege Talent-Vaardig: executieve functies (voor ouders)
Heb jij ook zo’n verstrooide professor thuis? Is je zoon niet in staat om zijn huiswerk zelfstandig te volbrengen? Heeft je dochter last van faalangst en belemmert het haar in haar schoolwerk? Draalt je oudste de hele avond om zijn taken heen en komt hij niet tot werken? Of is je jongste niet in...
Meer lezenZelfsturend leren bij pubers
Yvonne Buijsen-Duran: Hoogbegaafde kinderen gaan vaak met een positief advies en met een goed schoolrapport naar het middelbaar onderwijs. Startend in de brugklas zien we echter al regelmatig uitval in resultaten en in de daaropvolgende jaren neemt de uitval toe. Dit heeft in de meeste situaties niets te maken...
Meer lezenWordt jullie zorg vergoed?
Sinds eind 2015 is het ook bij Praktijk Hoogbegaafd mogelijk om 'vergoede zorg' te krijgen voor je kind. Dat betekent dat elke kind, van peuter tot puber, bij ons terecht kan en de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Geen...
Meer lezenIQ test: RAKIT II of WISC III ?
Door Yvonne Buijsen-Duran: Veelvuldig krijgen we bij Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal de vraag naar een betrouwbare intelligentie-meting. Hierbij wordt soms specifiek gevraagd om de WISC en soms juist om de RAKIT. Voor alle duidelijkheid wil ik de voor- en nadelen van beide testen bespreken en daarmee onderbouwen waarom wij in onze praktijk bepaalde keuzes maken. De WISC De WISC is de meest bekende IQ-test en...
Meer lezenDe intensiteit van hoogbegaafde kinderen
De theorie van de overexcitabilities van Kazimierz Dabrowski Inleiding De emotionele intensiteit en de overweldigende energie van hoogbegaafde kinderen kan moeilijk over het hoofd gezien worden, vooral niet door hun ouders. De ervaringen en mogelijkheden van deze kinderen verschillen van die van de kinderen die zich op een meer standaard manier...
Meer lezenHoogbegaafde kinderen en rekenen
Een artikel van Suzanne Sjoers, Senior consultant VO (Hoogbegaafdheid / Dyscalculie / Rekenen) bij het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS). Dat alle (hoog)begaafde leerlingen goed zijn in rekenen en wiskunde, is een vooroordeel. Wanneer op school een leerling (hoog)begaafd blijkt te zijn, wordt daarom al snel verrijking aangeboden op het gebied van rekenen of wiskunde. In de praktijk...
Meer lezenRecensie Talent-Vaardig
'Talent-Vaardig, Methode voor het aanleren van vaardigheden bij (hoog)begaafde kinderen’ (door Willemien Schollaart-Vogel) Een kind kan een zeer hoge intelligentie hebben, maar toch de vaardigheden missen om deze intelligentie op adequate manier in te zetten. Het mist bijvoorbeeld de vaardigheid om op...
Meer lezen