De inzet van het Model van Duran bij diagnostiek
Het Model van Duran leidt ons door het onderzoek naar Hoogbegaafdheid heen. Alle onderzoeksonderdelen, tests, observaties en vragenlijsten geven ons informatie over één van de onderdelen van het Model van Duran. Op deze wijze kunnen we structuur in het onderzoek aanbrengen en deze structuur in het verslag weergeven. Dat maakt het voor cliënten, ouders, onderwijs en andere zorgprofessionals overzichtelijk wat we gedaan hebben en op welke wijze we tot adviezen en conclusies zijn gekomen.
De inzet van het Model van Duran bij begeleiding
Als we naar het model kijken dan zien we vrij snel waar de aandachtspunten van een hoogbegaafde zitten: welke persoonseigen of contextuele factoren hebben invloed op het welzijn van de hoogbegaafde? Door op deze factoren in te zoomen en specifiek afgestemde behandeling te bieden, zorgen we ervoor dat de hoogbegaafde de omstandigheden kan beïnvloeden en creëren om tot bloei te komen.
Talent-Zijn in de begeleiding
De principes van Talent-Zijn worden in de begeleiding voornamelijk ingezet op de psycho-educatie bij kinderen. Het helpt hen om een passend zelfbeeld te ontwikkelen en te leren wat ze nodig hebben om ‘gewoon hoogbegaafd’ te mogen zijn. Het bijbehorende boekje Klavertje Vier vertelt de vier verhalen bij de vier blaadjes van het Klavertje Vier:
- Wat zijn jouw hart-kenmerken, oftewel je intensiteiten (X-citabillies, 2016)? Aan de hand van figuurtjes wordt dit onderdeel van de persoonlijkheidstheorie van Dabrowski al jaren uitgelegd aan jonge hoogbegaafden. Deze figuurtjes maken het onderwerp beeldend en begrijpelijk voor alle leeftijden.
- Wat zijn je hoofd-kenmerken, oftewel wat betekent een hoog IQ en creatief denken voor jou in je dagelijks leven en in je leren op school?
- Hoe zorg je ervoor dat je intensiteiten in balans blijven? Hierbij kijken we wat je nodig hebt om bijvoorbeeld je emoties te reguleren of om je hoofd niet ‘op hol’ te laten slaan.
- Hoe zorgen we ervoor dat je weet hoe je met je hoogbegaafde hoofd moet leren en werken, zodat je je talenten kunt laten zien en durft te laten zien?
Dabrowski in de begeleiding van (jong) volwassenen
De theorie van Dabrowski gebruiken we in de begeleiding van (jong) volwassenen om inzichten te geven in de ontwikkeling van je hoogbegaafde persoonlijkheid. Ook is de theorie in te zetten om het sociaal functioneren te verbeteren of herhaaldelijk terugkerende psychologische klachten een halt toe te roepen. Omdat de theorie vrij ingewikkeld is, hebben we deze vertaald naar een handzamere versie met bijbehorende aanpak die voldoende inzichten geeft en die ruimte laat voor eenieder die zich er verder in wil verdiepen. Aanpak is altijd op maat gemaakt!
Executieve vaardigheden
De methode Talent-Vaardig wordt sinds 2011 in de praktijk ingezet om de ‘verstrooide professor’-eigenschappen van hoogbegaafden te kunnen verbeteren. De executieve functies of vaardigheden worden versterkt door een methodische aanpak te hanteren, welke ondersteund wordt door zowel onderwijs als ouders. Het stappenplan is als volgt:
- Diagnostiek van het executief functioneren
- Maken van een plan en einddoel
- Geven van praktische tips en adviezen
- Eindevaluatie op afgesproken tijdstip
De hoogbegaafde mag meedenken in de aanpak, zodat het zelfsturend vermogen wordt aangesproken.